Evaluatie Opleidingsraad door stakeholders: ‘Belangrijk en gezaghebbend orgaan’
18/7/2024De Opleidingsraad wordt beschouwd als een belangrijk en gezaghebbend orgaan. Stakeholders herkennen de kwaliteit van de leden van de Opleidingsraad en waarderen de werkzaamheden van de Opleidingsraad. Dat blijkt uit de evaluatie van de Opleidingsraad door onderzoeksbureau Ten Have Changemanagement. De evaluatie is gebaseerd op interviews met interne en externe stakeholders.
De Landelijke Opleidingsraad Psychologische BIG-beroepen, kortweg Opleidingsraad, is in 2018 op initiatief van het veld opgericht. De Opleidingsraad is verantwoordelijk voor het in kaart brengen van (toekomst)trends en maatschappelijke vraagstukken rondom opleiden. Ook zet de Opleidingsraad zich ervoor in dat hieruit voortkomende innovaties in de opleiding worden geborgd. Het bestuur van de FGzPt heeft een extern bureau ingeschakeld om het functioneren van de Opleidingsraad te evalueren. Doel van de evaluatie was om, vooruitlopend op de afloop van het Programma APV aan het eind van dit jaar, in kaart te brengen hoe belanghebbende partijen naar de Opleidingsraad kijken.
Aanbevelingen
In totaal hebben tien interviews plaatsgevonden met vertegenwoordigers vanuit het veld, waaronder de beroeps- en brancheorganisaties en de opleidingsinstellingen. Op grond van de interviews doet het evaluatiebureau zeven aanbevelingen, die met name gericht zijn op het waarborgen van toezicht van het bestuur op de Opleidingsraad en het scherper kaderen van taken.
De belangrijkste conclusie die het evaluatiebureau trekt is dat de kracht van de Opleidingsraad ook na het Programma APV behouden moet blijven. De toegevoegde waarde van de Opleidingsraad wordt door de verschillende stakeholders breed herkend en erkend. Stakeholders geven aan dat zij het zeer waardevol zouden vinden als de Opleidingsraad zijn waarde blijft toevoegen.
Na afronding van het Programma APV zou de Opleidingsraad zich volgens het evaluatiebureau onder meer kunnen richten op het verder inhoudelijk en procesmatig stroomlijnen van de verschillende opleidingen. Deze suggestie sluit aan bij de huidige taakomschrijving van de Opleidingsraad, namelijk om te zorgen voor harmonisatie en verbetering van de (infra)structuur van de opleidingen (artikel 3-beroepen en specialismen) en de aansluiting met de universitaire masteropleidingen. Het gaat daarbij voor de artikel 3-beroepen en specialismen- om een adviestaak aan het College.
Afgebakende doelen
Het stellen van heldere en afgebakende doelen is een belangrijk aandachtspunt. De Opleidingsraad en de stakeholders zouden volgens het bureau gebaat zijn bij een eenduidige doelstelling en afbakening van waar de Opleidingsraad ‘wel en niet van is’. De huidige opvatting van de rol en verantwoordelijkheid van de Opleidingsraad wordt door het stakeholdersveld als breed gezien. Dit is voor een deel het gevolg van de activiteiten die in het kader van het Programma APV worden uitgevoerd en de afbakening tussen het Programma APV en de Opleidingsraad hierin. De samenwerking tussen de Opleidingsraad en de stakeholders heeft er baat bij als voor alle stakeholders de rol van de Opleidingsraad helder is. Dit vereist een duidelijke en heldere communicatie.
Transparant over beleid en governance
Verder raadt het evaluatiebureau aan om het beleid dat gehanteerd wordt voor de samenstelling van de Opleidingsraad breder bekend te maken. Dat beleid voor de samenstelling, besluitvorming, rolvermenging en belangenverstrengeling is er al en staat niet ter discussie; het biedt volgens het evaluatiebureau voldoende waarborgen voor een goede, zuivere besluitvorming. Het is vooral van belang om ook relevante stakeholders te informeren over het bestaande beleid, zodat er geen aannames of misverstanden over kunnen ontstaan. Ook kan er meer duidelijkheid worden gegeven over de adviesfunctie van de Opleidingsraad en het belang van de governance van de FGzPt in algemene zin.
Andere aanbevelingen van het evaluatiebureau richten zich op het versterken van de interne samenwerking binnen de FGzPt, bijvoorbeeld door middel van een jaarlijkse FGzPt-dag, en op het verbeteren van de structurele, formele communicatie richting stakeholders. Bijvoorbeeld in de vorm van regelmatige updates over ontwikkelingen binnen de Opleidingsraad.
Opvolging aanbevelingen
Een aantal van de aanbevelingen is inmiddels opgevolgd. Zo is de Instellingsregeling aangepast, een document van het bestuur van de FGzPt waarin de taken en verantwoordelijkheden van de Opleidingsraad staan beschreven. In de Instellingsregeling zijn de doelen van de Opleidingsraad nu scherper geformuleerd.
Verder vindt dit najaar een themamiddag plaats voor de leden van alle organen van de FGzPt, met als beoogde opbrengst: een heldere, gedragen overkoepelende missie en visie van de FGzPt, die ruimte laat en recht doet aan de taken en verantwoordelijkheden van elk orgaan en tegelijkertijd richting geeft aan de activiteiten van de organisatie als geheel.
Terugkoppeling via website
Met ingang van de vergadering van de Opleidingsraad van eind juni wordt ook de aanbeveling over structurele, formele communicatie richting stakeholders opgevolgd: ongeveer twee weken na de vergadering komt er voortaan een korte terugkoppeling van ontwikkelingen en besluiten op de website fgzpt.nl/opleidingsraad.